29.4.2016

Jarrut - vauhdin surma

Stop.
Tässäpä sisältöä menneiltä ajoilta - vaihdoin mysteeripösön jarrut jo viime syksynä, mutta en ole ehtinyt ilmoittaa siitä internetissä ennen kuin nyt.

Uusi konsti on parempi kuin pari vanhaa

CLB -retrojarrut edestä.
Muutaman työmatkoilla tapahtuneen läheltä piti -tilanteen jälkeen totesin, että vanhojen jarrulänkien kanssa tehokkaaseen, nk. "kolikolle" -pysähtymiseen vaadittavaa gorillan puristusvoimaa ei omista käpälistäni löydy. Fillarilla pitäisi kuitenkin pystyä vauhdin ottamisen ohella myös pysähtymään, yleensä mieluiten heti tarvittaessa.

CLB -retrojarrut takaa
Jarrupalojen vaihto uusiin olisi voinut olla ensiapu ongelmaan, mutta tämä ei olisi ollut kovin pitkäikäinen tai paras vaihtoehto. Koska pyörän mukana tulleet jarrulänget eivät ole ilmeisesti alkujaankaan olleet kovin tukevat tai edes hyvät, kävin kaupasta uudet, dual-pivot -tyyppiset jarrut. 30+ vuotta epävarmaa pysähtymistä saa riittää yhdelle polkupyörälle.

Tektro R559 long reach nutted.
Kahdella saranalla varustetut (=dual-pivot) jarrut jarruttavat nykytietämyksen valossa vanhoja yksisaranaisia paremmin ja tehokkaammin. Kasvaneella jarruteholla on jotakin tekemistä mekaanisen hyötysuhteen kanssa ja vaikkei olisikaan, kaksi on joka tapauksessa enemmän - ja siten parempi - kuin yksi.

Yhtä kaikki, maantietyyppisiä jarrulänkiä ostaessa tulee huomioida oikeastaan kaksi asiaa:

Kiinnityspultti.
1. Jarrulänki voi olla joko upotetulla (recessed) tai tuollaisella kuvan mallisella pinta-asenteisella (nutted) mutterilla varustettu. Upotetun mutterin pinnapultti on luonnollisesti hieman pinta-asenteista lyhyempi, joten on parasta katsoa kahdesti ja tilata kerran.

Jos kaikesta huolimatta ostaisi väärän, vanhemman mallista mutterikiinnitystä varten rakennetun haarukan voi porata vastaanottamaan upotetun jarrulängen mutterin. Omasta mielestäni hammaskriittiset osat (kuten etuhaarukka) ovat silti aina poraamatta paras.

Vanhojen jarrujen reach.
2. Reach. Toinen jarruvaihdossa tärkeä huomioitava seikka on jarrujen reachin (kurotuksen? ulottuvuuden?) sopiva määrä. Maantietyyppisten jarrujen alle ei useimmiten laiteta lokasuojia, jolloin jarrulänkien pituus ei välttämättä riitä lokasuojien kanssa käytettäväksi. Mittaamalla paras.

Uusien jarrujen reach.
Tektron valikoimista löytyi halpa, hyvä, sopivan mittainen ja sopivan kiiltävä vaihtoehto, joten ostin sellaiset. Jarruissa on aiemmasta poiketen myös vaijerin pikalukitussysteemi, jolla länget saa enemmän auki esim. renkaanvaihtoa helpottamaan.

Etujarrun ja lokasuojan väli.
Mittailu kannatti ja vaihto oli helppo operaatio. Samassa yhteydessä vaihdoin myös etujarrun vaijerin, vaikka vaijerit olivatkin vielä melko uudet. Motivaatio tähän operaatioon syntyi uusien ja vanhojen jarrulänkien teknisistä eroista: vanhoissa CLB-jarruissa vaijeri kiinnittyi vasemmalle puolelle etujarrua, kun taas uusien etujarrujen vaijeri kiinnitetään oikealle puolelle jarrua. Pikkujuttu, mutta tarkkaan mittaan katkaistun vaijerin pituus ei riittänyt uudelle jarrulle.

Takajarru.
Takajarrun vaihto sujui suurin piirtein samalla tavalla ylimääräistä vaijerin vaihtoa lukuun ottamatta: vanha jarru irti, uusi jarru paikoilleen, jarrupalojen kohdistus ja vaijerin säätö.

Vaihto-operaatio kannatti. Uusien jarrujen tehot riittävät myös pienemmällä raivolla puristettaessa ja tarvittaessa takarenkaan saa nousemaan irti maasta myös huppuotteella ajaessa.

Nyt mahdolliset onnettomuudet ovat enää kuskista kiinni.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti