24.7.2015

Polkupyöräkikka - vaihtajan korvakkeen suoristaminen

"Se tais mennä rikki."
Jos ajaa polkupyöränsä takavaihtajan kiinni jonkinlaiseen esteeseen, on hyvä todennäköisyys rikkoa asioita. Vaikka vaihtaja säilyisi ehjänä, niin vaihtajan korvake saattaa vääntyä. Vääntyneen korvakkeen oikaisu kuulostaa ensihätään ihan helpolta jutulta: isoilla pihdeillä kiinni ja vääntää vain. Todellisuudessa tämä toimii vain ensi hätään, sillä korvake taipuu harvoin vain yhteen suuntaan.

Teoriaa: Vaihtajan korvakkeen tulisi olla samansuuntaisella tasolla takarattaiden kanssa. Mikäli se ei ole, vaihtaja kääntää ketjua vinoon ja voimalinja ei toimi. Tilanteen voi korjata esim. viemällä pyörän pyörähuoltoon, ostamalla kalliin erityistyökalun (esim. Park Tools DAG-2.2) tai etsimällä sen tavallisen epätavallisen ratkaisun ongelmaan.

HUOM!!! Tämä ohje/kikka on tarkoitettu VAIN TERÄSRUNKOISILLE pyörille, eikä sen toimivuudesta ole mitään takeita. Jos korvake napsahtaa poikki tai kierteet menevät rikki kesken oikaisuyrityksen, niin harmi homma. Uusia pyöriä on maailma ja kaupat täynnä.

Standardiasiaa

Takavaihtajan korvake. (alkup. kuva: "Derailleur hanger" by AndrewDressel. CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons)
Takavaihtaja kiinnittyy korvakkeeseen (useimmiten) 10mm x 1mm -kierteisellä pultilla (ts. M10x1). Kierre on nk. hienokierre, jolloin vastaavan pultin löytyminen esim. takataskusta tai miljoonalaatikosta on melko epätodennäköistä.

Park Toolin tarjoamasta taulukosta voidaan kuitenkin katsoa, mitkä muut mahdolliset pyörän osat kiinnitetään vastaavan nousun kierteellä:
10mm x 1mm - Most quick release rear axles, derailleur mounting bolts, brake lever adjusting barrels
Hyviä metristä järjestelmää käyttäviä vaihtoehtoja on melko vähän, joten sotketaan mukaan hitunen matematiikkaa ja katsotaan mikä tuumakokoinen kierre on lähin vastaava. 1 tuuma on 2,54cm ja 1cm jaettuna 2,54cm:llä on 0,3937007874015748. Taikaluku.

Jos taikaluku kerrotaan tuumakierteisen pultin tpi (threads per inch) -lukemalla, saadaan selville kierteiden lukumäärä senttimetriä kohden. Tämä luku jaetaan vielä kymmenellä, jolloin esim. taulukossa seuraavalla rivillä oleva 26tpi muuntuu millikierteiksi laskemalla (26*0,3937007874015748)/10 = 1,023.

Boom! 10mm x 26tpi = 10mm x 1,023mm, jolloin kymmenmillinen tuumakierteinen taka-akseli soveltuu vallan hyvin kertaluonteiseen korvakkeen oikaisuun.

Koska kertaus on opintojen äiti, niin:

HUOM!!! Tämä ohje/kikka on tarkoitettu VAIN TERÄSRUNKOISILLE pyörille, eikä sen toimivuudesta ole mitään takeita. Jos korvake napsahtaa poikki tai kierteet menevät rikki kesken oikaisuyrityksen, niin harmi homma. Uusia pyöriä on maailma ja kaupat täynnä.

Teoriasta käytäntöön

Takavanne pultattuna vaihtajan korvakkeeseen.
Mikäli käsillä ei satu olemaan ko. taka-akselilla varustettua irto(taka)vannetta, niin harmi homma. Itselläni tällainen oli, joten ruuvasin vanteen akselistaan kiinni vaihtajan korvakkeeseen ja kiristin mutterin tiukasti korvaketta vasten. Mikäli korvake on suora, takarattaat ja ylimääräinen vanne ovat samansuuntaiset joka suunnasta katsottuina.

Pientä vinoutta saattaa olla havaittavissa.
Minulla nämä eivät olleet aivan linjassa, joten aloitin vääntelyn. Tavoitteena on saada vierekkäin olevat renkaat (tai siis, ylimääräinen vanne ja ei-ylimääräiset takarattaat) samansuuntaisiksi sekä ylhäältä että takaa katsottuna. Mikäli pyörän oma vanne tai ylimääräinen vanne on kovin kiero, avuksi kannattaa ottaa mittanauha ja Park Toolin työkalun demovideo.

Suoristusoperaatio valmis.
Pienen vääntelyn jälkeen sain renkaat samaan linjaan. Punaiset viivat ovat samansuuntaiset ja vihertävän sävyiset viivat ovat yhtä pitkät. Tämä siis olettaen, että molemmat operaatiossa käytetyt vanteet ovat suorat.

Testilenkki

Tauko paikalla.
Tunti polkua ja vaihteet napsuivat kuten pitää, ilman rutinoita tai ketjun poistumisia rattaalta.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti